Royal Caribbean akkoord met Meyer Turku over bouw vierde Icon-klasse schip
Royal Caribbean Group heeft een overeenkomst aangekondigd met de Finse scheepsbouwer Meyer Turku voor de bestelling van een vierde Icon klasse schip voor levering aan Royal Caribbean International in 2027. De overeenkomst tussen de cruisemaatschappij en de scheepsbouwer omvat ook opties om een vijfde en zesde Icon klasse schip te bouwen.
Het eerste schip in de Icon klasse, Icon of the Seas, kwam in januari van dit jaar in de vaart met talrijke nieuwe voorzieningen. Volgend jaar wordt het eerste zusterschip Star of the Seas gelanceerd, een jaar later gevolgd door een nog te benoemen derde schip in de Icon-klasse.
“Voortbouwend op het ongelooflijke momentum en de reactie van de markt op de lancering van Icon of the Seas en de opwinding voor haar zusterschip, Star of the Seas, die in 2025 wordt gelanceerd, zijn we verheugd om opnieuw samen te werken met Meyer Turku om ons aanbod van Icon klasse schepen uit te breiden en onze toekomstige groeiplannen voort te zetten,” aldus Jason Liberty, President en CEO van de Royal Caribbean Group.
“Icon of the Seas is anders dan alles wat de wereld ooit heeft gezien, en we zijn nog maar net begonnen,” zei Michael Bayley, CEO van Royal Caribbean. “We leiden de vakantie-industrie in het ontwikkelen van nieuwe ervaringen voor onze gasten om levenslange herinneringen te creëren, en we blijven dromen en evolueren om meer manieren te bieden ‘to chill & thrill.”
De nieuwste order komt na de aankondiging van het bedrijf voor een zevende Oasis klasse schip, dat in 2028 zijn debuut moet maken voor Royal Caribbean International. De overeenkomst is afhankelijk van de gebruikelijke voorwaarden, waaronder financiering.
1. Waar halen ze al dat personeel vandaan om op zo’n varend pretpark, schip kun en mag je het eigenlijk niet meer noemen, maandenlang te gaan werken, je moet het maar kunnen en willen ?
2. Wordt er ook geen limieten gesteld op de grootte van deze schepen, in de luchtvaart heeft men een “box” van 80 x 80 meter afgekondigd anders passen ze niet in en tussen de pieren. Er zijn genoeg havens die deze bakbeesten niet meer willen wat begrijpelijk is met dik 10,000 mensen aan boord, of dobbert men gewoon rond en leg dan aan bij die enkele haven waar ze nog wel met open armen worden ontvangen. Uit nieuwsgierigheid zou ik het wel van binnen willen zien, maar of ik er een echt cruisegevoel aan heb is een andere vraag met de ICON zusters…