AIDA Cruises opent nieuw Fleet Operations Center
Op 2 september 2024 opende AIDA Cruises officieel haar volledig gemoderniseerde Fleet Operations Center (FOC) in Hamburg. Het FOC is onderdeel van Carnival Maritime GmbH (CMG), dat in 2015 werd opgericht als een maritieme service-eenheid voor AIDA Cruises en Costa Cruises. Het ingebedde FOC, dat 24 uur per dag beschikbaar is voor cruiseschepen, speelt een centrale rol en dient als eerste aanspreekpunt en ondersteuningscentrum.
Met deze aanzienlijke investering is het modernste en meest innovatieve centrum in zijn soort in Duitsland gecreëerd in het hart van Hamburgs HafenCity. Tijdens het ceremoniële evenement verwelkomden Felix Eichhorn, President van AIDA Cruises, en Keith Dowds, Executive Vice President van CMG, hooggeplaatste vertegenwoordigers uit de politiek en het bedrijfsleven.
Dr. Melanie Leonhard, Senator voor Economie en Innovatie: ‘Hamburg is een van de populairste cruisebestemmingen in Europa en is ook een belangrijk knooppunt voor de maritieme industrie. Het Fleet Operations Center is daarom ideaal gelegen hier in Hamburg. De modernisering versterkt Hamburg als internationaal maritiem competentiecentrum: veel spelers uit de cruise- en vrachtsector zijn gevestigd in Hamburg en waarderen de expertise en de levendige en innovatieve omgeving die Hamburg tot een aantrekkelijke internationale locatie voor specialisten maken. Als belangrijk controlecentrum draagt het FOC bij aan het veiliger, efficiënter en duurzamer maken van cruises wereldwijd.’
“Ons Fleet Operations Center is uniek in zijn soort in Duitsland. Met onze uitgebreide investeringen in nieuwe hardware en state-of-the-art software, afgestemd op onze specifieke maritieme behoeften, stellen we nieuwe normen in de cruise-industrie. Het FOC-team is 24 uur per dag beschikbaar voor onze kapiteins en officieren en biedt ondersteuning met nautische en technische aspecten”, zegt Eichhorn. “Tegelijkertijd is dit een duidelijke investering en een sterke toewijding aan Hamburg als een belangrijk internationaal maritiem competentiecentrum.”
24 uur per dag
In het FOC van Hamburg worden alle relevante gegevens van 31 cruiseschepen 24 uur per dag verzameld op meer dan 250 vierkante meter. Dit omvat gegevens van elf AIDA-schepen en 20 andere schepen van de Europese cruisemerken van Carnival Corporation.
Het FOC maakt gebruik van volledig digitale scheepsbewakingstechnologie om snelheids-, weer- en navigatiegegevens vast te leggen, evenals verschillende technische gegevens uit de machinekamers van de schepen, via satellieten in bijna realtime. Dit stelt de scheepsbemanningen in staat om brandstof- en energieverbruik, routes, waterbeheer en verschillende logistieke processen in de meer dan 250 havens wereldwijd die AIDA Cruises met haar cruiseschepen aandoet, beter te plannen en te optimaliseren. Hierdoor worden het brandstofverbruik en daarmee de emissies van de schepen aanzienlijk verminderd. Een “Tactical Table”, een soort digitale werkbank met software, en een moderne scheepssimulator helpen bij het presenteren van verschillende scenario’s en het uitvoeren van individuele trainingssessies.
Het FOC ziet zichzelf als een partner en adviseur voor de kapiteins en hun nautisch-technische managementteams voor alle snel veranderende omstandigheden op zee en in havens, 24/7. “De combinatie van onze ervaren collega’s en state-of-the-art technologieën zorgt ervoor dat we onze schepen 24 uur per dag de best mogelijke ondersteuning bieden. Naast het ondersteunen van reguliere operaties kunnen we ook haveningangen simuleren onder ongewone weersomstandigheden of zorgen voor de meest efficiënte routering”, voegt Dowds toe. Ondanks de ondersteuning aan de wal is één ding duidelijk: de uiteindelijke verantwoordelijkheid en beslissingsbevoegdheid voor het schip ligt altijd bij de kapitein.
Efficiëntie en duurzaamheid
Het state-of-the-art, satellietgebaseerde en bijna realtime monitoringsysteem van de FOC verzamelt dagelijks miljoenen datapunten van de schepen, die worden geanalyseerd met behulp van digitale algoritmen. Op basis van deze gegevens kan het verloop van de reis indien nodig worden aangepast aan de huidige omstandigheden in het vaargebied en worden geoptimaliseerd voor maximaal reis- en gastcomfort. Digitale analyse maakt het ook mogelijk om potentiële CO₂-emissiereducties in brandstof- en energieverbruik te identificeren. Brandstofbesparingen door optimale motorwerking zijn slechts één voorbeeld van de efficiëntiewinst die kan worden behaald.
Speciaal ontwikkelde software helpt om het milieubeheer continu te verbeteren om gevoelige mariene ecosystemen zo effectief mogelijk te beschermen. Met een wereldwijde digitale milieukaart op alle schepen, bewaakt de FOC meer dan 500 internationale en nationale speciale milieuzones, havenvoorschriften en de eigen richtlijnen van het bedrijf wereldwijd. “Naleving van milieuvoorschriften is onze topprioriteit. De vorige handmatige aanpak werd steeds complexer en arbeidsintensiever, vooral toen er wereldwijd nieuwe voorschriften werden ingevoerd. Met onze eigen softwareoplossing worden deze taken geautomatiseerd en geoptimaliseerd, waardoor we toekomstige uitdagingen effectief kunnen aanpakken”, aldus Eichhorn.
Technische controle en analyse, gecombineerd met best-practice-ervaringen, bieden tal van benaderingen voor het ontwikkelen van innovatieve milieu- en hulpbronnenbehoudprojecten – bijvoorbeeld op het gebied van zoetwatervoorziening, afvalwaterbehandeling en recycling en afvalbeheer.
Alle gegevens in één oogopslag
De modernisering van zes maanden omvatte de ervaringen die zijn opgedaan sinds de eerste FOC in 2012 door AIDA Cruises werd opgericht. Op basis hiervan werd de volledige hardware- en softwaretechnologie geüpgraded en naar de nieuwste stand van de techniek gebracht, naast ruimtelijke uitbreiding. Een opvallend kenmerk is de 18 meter brede en bijna 1,5 meter hoge videowand, waarop alle relevante informatie zoals het weer, geplande routes, radarbeelden, beschermde zones en het huidige energieverbruik met één muisklik kan worden weergegeven. Het FOC-team gebruikt software en algoritmen om dagelijks duizenden bronnen en miljoenen datapunten van de cruiseschepen te evalueren, weersomstandigheden te analyseren en aanbevelingen te doen voor route-optimalisatie.
De nieuwe “Tactical Table” en “Part Task Simulator” maken digitale simulaties mogelijk voor aankomende manoeuvres of nieuwe routes. Zo kan bijvoorbeeld een haveningang worden gesimuleerd bij sterke wind. De scheepssimulator heeft 150 haveningangen in zijn programma. De brug van de cruiseschepen kan op elk moment worden toegevoegd. Live videobeelden van de werkelijke weersomstandigheden vanuit de havens bieden extra perspectieven. Het open conceptontwerp bevordert ook de samenwerking tussen verschillende afdelingen, waaronder technische, nautische, haven-, gastoperatie- en milieuteams.
1) Dit is het Maritieme equivalent van NASA Mission Control in Houston, maar dan van Aida.
Vraag is of dit o o k schepen zijn van de Holland Amerika Lijn “en 20 andere schepen van de Europese cruisemerken van Carnival Corporation.” Citaat. Welke 20 andere schepen ?
2) Carnival heeft in Almere NL toch ook een nautisch opleidings centrum met simulatoren, hoe is de link met dit Hamburgse controle centrum of staan ze er geheel los van ? ? ?
3) Het is goed d a t er een centraal punt bestaat waaruit men 24/7 actie kan ondernemen, ook wat de logistiek, milieu en andere gerelateerde cruise en maritieme aspecten betreft en zeker in een turbulente wereld waarin wij nu leven, MAAR hebben andere rederijen zoals Royal Caribbean ook een dergelijk controle centrum ?
4) Misschien moeten jullie beiden of een van jullie er een bezoek gaan brengen in combinatie met een scheepsbezoek aan Hamburg waar ook een scheepvaart museum gevestigd is en er in dit forum verslag van uitbrengen, idee voor een lang weekend soms ?…