Cruisereiziger
Milieu

Hurtigruten onthult verdere plannen voor emissievrije cruiseschip van de toekomst

Hurtigruten heeft zijn geüpdatete plannen onthuld voor het Sea Zero-project, het emissievrije schip dat naar verwachting in 2030 in gebruik wordt genomen. Het project bevindt zich momenteel in de onderzoeks- en ontwikkelingsfase. Met behulp van grote batterijen, zeilen en andere innovatieve oplossingen zal het schip volledig emissievrij kunnen varen tijdens normale operaties, terwijl het energieverbruik met 40-50% kan worden verminderd.

Ontwerp door Vard

Hurtigruten kondigde het Sea Zero-project aanvankelijk aan in oktober 2022 en onthulde de eerste ontwerpen in de zomer van 2023. Nu de onderzoeks- en ontwikkelingsfase verder gevorderd is, zijn er nieuwe ontwerpen vrijgegeven en zijn de plannen nog verder ontwikkeld. Het scheepsontwerp is in de Noorse stad Ålesund door Vard verder opgepakt. Dit is een van de belangrijkste partners van Hurtigruten in het Sea Zero-project, en integreert verschillende innovatieve oplossingen die in samenwerking met partners uit de Noorse maritieme industrie zijn gecreëerd.

Sea Zero is een van de verschillende toonaangevende projecten van Hurtigruten die zich richten op duurzame reis- en industriële oplossingen. Eerder dit jaar kondigde de cruisemaatschappij een initiatief aan om voedselverspilling tot nul te reduceren. Daarnaast ondergaat de vloot momenteel een grote upgrade van 100 miljoen euro, waarbij verschillende schepen worden omgebouwd tot batterij-hybride aangedreven vaartuigen met geavanceerde technologieën die de uitstoot van CO2 en stikstofoxiden (NOx) met respectievelijk 25% en 80% zullen verminderen.

 

“De cruise-industrie is een aanzienlijke vervuiler en het is cruciaal dat we nu grote stappen ondernemen om de uitstoot te verminderen. Ons doel is om rond 2030 een emissievrij schip in gebruik te hebben. We bevinden ons nog steeds in de onderzoeks- en ontwikkelingsfase, maar we hebben aanzienlijke vooruitgang geboekt,” aldus Hurtigruten CEO Hedda Felin.

Berekeningen tonen aan dat het schip ongeveer 40-50% minder energie zal verbruiken dan de huidige schepen, waardoor het voornamelijk op batterijen kan varen als de belangrijkste energiebron.

Zeilen die omhoog en omlaag kunnen

Een van de meest innovatieve elementen zijn de zeilen, die naar behoefte kunnen worden opgetrokken en neergelaten. Voorlopige schattingen geven aan dat de zeilen het energieverbruik over tijd met ongeveer 10% kunnen verminderen. Bovendien zullen zonnepanelen nog eens 2-3% aan energiebesparingen bijdragen.

“We zien nog steeds aanzienlijke energiebesparingen door het gebruik van intrekbare zeilen met zonnepanelen, maar dit vereist grondige studies, waaronder modeltests die de komende maanden zullen worden uitgevoerd. We hebben ook het type zeil veranderd naar een meer volwassen ontwerp dat al in gebruik is op vrachtschepen,” zei Chief Operating Officer Gerry Larsson-Fedde van Hurtigruten.

Het onderzochte zeiltype heet OceanWings. Deze in Frankrijk ontwikkelde zeilen worden al gebruikt op het vrachtschip Canopée.

 

“Zoals bij alle ontwikkelingsprojecten zullen er onderweg aanpassingen zijn aan zowel het ontwerp als de specificaties,” voegde Larsson-Fedde toe.

Technisch geavanceerd

Het schip is gepland met contra-roterende schroeven als de belangrijkste voortstuwing. De batterijen zullen een capaciteit van ongeveer 60 megawattuur hebben. Twee intrekbare boegschroeven aan de achterkant zorgen voor optimale manoeuvreerbaarheid tijdens havenoperaties en bieden extra veiligheid.

“Het centrale deel van het project is het verminderen van het energieverbruik. Het doel is om aanzienlijk minder energie te verbruiken dan de huidige schepen, wat innovatieve oplossingen vereist,” aldus Larsson-Fedde.

Een andere maatregel is luchtbel smering van de romp, waarbij luchtbellen onder de romp worden gepompt om de weerstand te verminderen. Dit kan energiebesparingen van 5-10% opleveren. Gecombineerd met een modern rompontwerp, geavanceerde antifouling-coatings en regelmatige rompreiniging kan de waterweerstand aanzienlijk worden verminderd. Voorlopige resultaten tonen ook aan dat betere ventilatie- en isolatiesystemen, evenals geavanceerd energiemanagement, kunnen leiden tot aanzienlijke energiebesparingen.

Zogenaamde “slimme hutten” zullen gasten in staat stellen hun eigen energieverbruik te beheersen. Gasten kunnen via een app en een scherm in de hut de verwarming en ventilatie regelen, terwijl ze ook kunnen zien hoeveel energie er wordt verbruikt. Dit zal het bewustzijn van duurzaamheid bij gasten vergroten.

“We testen al geavanceerde sensoren in deze hutten en binnenkort zullen we grootschalige tests uitvoeren met gasten aan boord,” concludeerde Larsson-Fedde.

Je boekt Hurtigruten cruises bij:

Nordic Waterproof Cruises & Expeditions

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, producten bij Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cruisereiziger