MSC Cruises en Chantiers de l’Atlantique vieren mijlpalen drie World Class-schepen in Saint-Nazaire
MSC Cruises en Chantiers de l’Atlantique hebben vandaag mijlpalen gevierd voor drie World Class-schepen in Saint-Nazaire, Frankrijk, met de oplevering van MSC World America, de muntceremonie van MSC World Asia en het staalsnijden van het nieuw benoemde schip MSC World Atlantic.
Aanwezig waren Gianluigi Aponte, oprichter en voorzitter van de MSC Group, Pierfrancesco Vago, uitvoerend voorzitter van de cruiseafdeling van de MSC Group, Laurent Castaing, algemeen directeur van Chantiers de l’Atlantique, en de Franse minister van Industrie en Energie, Marc Ferracci, samen met vertegenwoordigers van het nieuwbouwteam van MSC Cruises en werknemers van de scheepswerf die het schip in de afgelopen 30 maanden hebben gebouwd.
MSC World America is het 23e schip in de vloot van de rederij en zal op 9 april officieel worden gedoopt in de VS, in de nieuwe ultramoderne MSC Miami Cruise Terminal, de grootste ter wereld. Het nieuwe schip biedt nieuwe voorzieningen en concepten die speciaal zijn afgestemd op de Amerikaanse markt en combineert de Europese stijl van het merk met specifieke Amerikaans comfort.
Pierfrancesco Vago, Executive Chairman, Cruise Divisie, MSC Group, zegt: “Vandaag is een trots moment voor ons allemaal bij MSC Cruises en Chantiers de l’Atlantique, nu we deze belangrijke mijlpalen in de ontwikkeling van onze vloot vieren. Ons nieuwe vlaggenschip is een bewijs van onze langdurige en innovatieve samenwerking van meer dan 20 jaar, die heeft geleid tot vijf baanbrekende prototypen en 19 schepen. Samen blijven we grenzen verleggen door geavanceerd design, de nieuwste technologieën en een rijkdom aan ervaringen te combineren om nieuwe maatstaven in de cruisewereld te zetten. Tegelijkertijd streven we er voortdurend naar de milieuprestaties van elk schip verder te verbeteren. We kijken ernaar uit om de lat nog hoger te leggen met de aankomende MSC World Asia en MSC World Atlantic.”
Laurent Castaing, General Manager, Chantiers de l’Atlantique, voegt daaraan toe: “Met grote emotie vieren we vandaag niet één, maar drie MSC World Class-schepen. Voortdurende verbetering van de ervaring aan boord en steeds verder geoptimaliseerde energieprestaties—wat een indrukwekkende reis hebben de teams van MSC Cruises en Chantiers de l’Atlantique tot nu toe afgelegd. MSC World America heeft momenteel de beste Energy Efficiency Design Index (EEDI) van de IMO en daarmee de laagste koolstofvoetafdruk in de hele cruise-industrie… en met de twee zusterschepen die we vandaag vieren, zullen we nog een stap verder gaan!”
Marc Ferracci, de Franse minister van Industrie en Energie, zei: “Industriële uitmuntendheid en een ambitieuze geest kenmerken Chantiers de l’Atlantique. Dankzij de bevoorrechte relatie met wereldleider MSC Cruises en met de steun van de staat laten de scheepswerven van Saint-Nazaire Frankrijk en Europa schitteren over de zeeën. Ik waardeer de toewijding en expertise van de mannen en vrouwen die werken in deze industriële sector, die essentieel is voor onze soevereiniteit.”
MSC World Asia en MSC World Atlantic
De traditionele muntceremonie voor MSC World Asia vond vandaag ook plaats. Tijdens deze ceremonie werden herdenkingsmunten in het schip geplaatst als een zegen tijdens de bouw en om het schip geluk te brengen. Twee peetmoeders, Marialuisa Iaccarino, VP Shore Excursions bij MSC Cruises, en Flavie Biondo, Chargé d’affaires bij Chantiers de l’Atlantique, voerden deze maritieme traditie uit. MSC World Asia zal in de winter van 2026-2027 in de vaart komen met cruises in de Middellandse Zee naar bestemmingen in Frankrijk, Italië, Spanje en Malta.
De derde viering van MSC Cruises was de staal-snijdceremonie, waarmee officieel de bouw van het vierde World Class-schip van de rederij van start ging, dat in 2027 in de vaart zal komen. Tijdens de ceremonie werd voor het eerst de naam van het schip onthuld: MSC World Atlantic. Het schip zal vanaf de winter van 2027-2028 worden ingezet in het Caribisch gebied, met Port Canaveral (VS) als thuishaven.
In 2022 werd het World Class-prototype geïntroduceerd met de MSC World Europa. Sindsdien blijft MSC Cruises het platform ontwikkelen, waarbij elk nieuw schip wordt verrijkt met innovaties op het gebied van design, technologie en gastervaring. De schepen zijn vernoemd naar continenten en oceanen als weerspiegeling van het wereldwijde karakter van MSC Cruises, zonder dat dit per se aangeeft waar ze zullen worden ingezet.
MSC World America is één van de meest energie-efficiënte cruiseschepen ter wereld en overtreft alle ontwerpeisen van de Energy Efficiency Design Index (EEDI) van de Internationale Maritieme Organisatie. Haar motoren van de nieuwste generatie draaien op LNG, wat een directe overgang mogelijk maakt naar drop-in bio- en synthetische hernieuwbare brandstoffen.
Het schip is ook uitgerust met walstroom, zodat de motoren kunnen worden uitgeschakeld wanneer het schip in aangesloten havens ligt, zoals de nieuwe MSC Cruise Terminal in Miami. Naast een aantal andere voorzieningen beschikt het schip over een geavanceerd afvalwaterbehandelingssysteem en een uitgebreid recyclingbeheer aan boord, die samen de afvaloutput aanzienlijk verminderen.
De classificatiemaatschappij Bureau Veritas heeft MSC World America de Platinum Pearl Award toegekend, als erkenning voor de 20-jarige toewijding van MSC Cruises aan gezondheid, veiligheid en milieubescherming binnen haar hele vloot.
Het inaugurele seizoen van het schip vanuit Miami begint op 12 april. Het schip zal afwisselend 7-daagse cruises naar de oostelijke Caraïben maken, met stops in Puerto Plata (Dominicaanse Republiek), San Juan (Puerto Rico) en het privé-eiland Ocean Cay van MSC Cruises, en 7-daagse reizen naar de westelijke Caraïben naar Costa Maya en Cozumel (Mexico), Isla de Roatán (Honduras) en Ocean Cay.
Tegenvaller !
WAAROM MSC ATLANTIC ?
Eerst was er MSC EUROPA, toen kwam MSC AMERICA en daarna MSC ASIA en nu Atlantic. Ik zou MSC AFRICA hebben gekozen een deel van de wereld dat soms net iets te vaak negatief in het nieuws is heb ik het idee, of is het juist om die reden d a t men voor Atlantic kiest ?
Kwartetje . . . .
Leuk om t.z.t. de verschillen eens uit te zoeken en overeenkomsten. Misschien kunnen jullie Marco en Miriam eens elk twee van het kwartet nader onder de loep nemen en er over berichten, ik kan het niet doen kan alleen op YouTube de “wereld verkennen en bereizen” en is mijn ecologische voetprint minimaal en van jullie beiden ontelbaar groter.
Maak er – als de MSC ATLANTIC in de vaart is – een serie van vier, een docu waarin MSC met dit viertal de zeeën is gaan bevaren en dan te bedenken dat Nederland ook in het hele verre verleden deel van de cruise geschiedenis van MSC heeft uitgemaakt met de ex Willem Ruys van de KRL en Oranje van SMN.
Waar de letters KRL en SMN voor staan ? KRL Koninklijke Rotterdamsche Lloyd en SMN Stoomvaart Maatschappij Nederland.
We leven anno 2025 en is geschiedenis “history” geworden en is de “Future” de toekomst van MSC.
Scheepsbezoek…
Het valt te hopen dat men één van deze vier schepen naar Rotterdam of Amsterdam – de anti cruise stad en toeristenstad van de toekomst – naar Nederland stuurt en men als passieve cruise ganger een scheepsbezoek kan mee maken om zich te vergapen aan al het pracht en praal van deze megalomane plezierbootjes…!